25. června 2009

Byl jsem na Scrum Master Training

A stal jsem se certifikovaným Scrum Masterem.

O tom, ale nechci psát, chci psát o tom jak moc bylo toto školení prospěšné a co vše mi přineslo. Školení vedl Boris Gloger, který se ukázal jako perfektní přednášející. Přednášenou oblast dokonale zná, nejenom z již uskutečněných školení, ale i z praxe. Navíc jeho skušenosti se zaváděním Scrumu byly hodně veliké, takže na jakoukoliv otázku byl velmi promptně připraven odpovědět a vždy si věděl rady. Opravdu perfektní školitel.

Školení bylo dvoudenní a konalo se na jihu Čech. Provedlo nás postupně všemi částmi Scrumu, které se Scrum Mastera týkají, o všem jsme si příjemně popovídali a řadu věcí jsme si díky šikovně vybraným cvičením i vyzkoušeli.

Co si ze školení odnáším? Především jde o to, že Scrum Master ze mě zatím nebude, protože vývoj softwaru mám moc rád a hodně těžko bych se bez něj obcházel. A Boris striktně nedoporučuje, aby Scrum Master byl zároveň vývojářem, protože Scrum Master má za úkol podporovat a chránit team před okolními vlivy a to by zároveň jako vývojář nemohl dělat na 100%.

Dále jsem si odnesl velmi důležitou část Scrumu a to: čím více jsou lidé z teamu zatáhnuti do možnosti určovat si práci, rozhodovat o ní jak ji udělají a kolik ji udělají (kolik stihnou udělat za následující sprint), pak se o to více snaží, aby to co slíbili také zvládli. Pokud to rozhodne někdo za ně, pak nebojují za svou čest, ale za čest někoho jiného a to se bojuje podstatně laxněji.

To jsou hlavní poznání, které mi školení přineslo. Pak jsem si ještě odnesl pár drobností: neohodnocovat požadavky (Story) pomocí člověkodnů, ale pomocí bodů (díky tomu, že se určí kolik bodů je schopen team zvládnout za jeden sprint, ví se kolik udělá požadavků), skvělá je metodika ohodnocování složitosti požadavků (opět to dělá team pomocí Planning Pokeru), team v jeden okamžik vždy pracuje na jednom požadavku (aby byl software co nejméně rozvrtaný a aby si vzájemně pomohl, protože chce mít požadavek co nejdříve hotový) atd.

Vřele všem podobné školení doporučuji, i když nehodláte být Scrum Master, ani nehodláte vyvíjet software podle Scrumu. Proč? Protože chytrých nápadů je ve Scrumu spousta a spousta se jich dá použít.

2 komentáře:

banter řekl(a)...

Předeběl jsi mě :-) Tady je můj postřeh ze školení

Jety řekl(a)...

Ahoj, díky za článek, ten planning poker se mi líbí a zrovna se mi informace teď hodila, pracujeme na metodice tvorby odhadu a měli jsme tam zatím jen Delphi, ale planning poker je lepší.